چرا موسیقی برای مغز خوب است؟

آیا موسیقی واقعاً بر سلامت، یادگیری، عملکرد شناختی، کیفیت زندگی و حتی شادی تاثیر می گذارد؟ اخیراً مطالعه ای توسط AARP درباره تاثیر موسیقی بر مغز و سلامت مغز انجام شد، یافته های جالبی را در مورد تاثیر موسیقی بر سلامت شناختی و عاطفی نشان داد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تاثیر موسیقی بر مغز  و بررسی از جنبه های مختلف

طی مطالعه AARP شنوندگان موسیقی نمرات بالاتری را در سلامت روانی دارند و به طور کلی نسبت به افراد دیگر میزان اضطراب و افسردگی کمتری را از خود نشان می‌دهند. از میان پاسخ دهندگان به نظرسنجی که در حال حاضر به اجرای موسیقی می پردازند، ۶۹٪ سلامت مغز خود را، با عنوان “عالی” یا “بسیار خوب” رتبه بندی کرده اند؛

و همچنین کسانی که در گذشته به اجرای موسیقی می‌پرداختند ۵۸ ٪ عنوان “بسیار خوب” برای ذهن خود در نظر گرفتن و  آخر ۵۲٪ برای کسانی که هرگز در روند اجرای موسیقی حضور نداشتند. که با توجه به همین ارقام موجود می‌توان به میزان قابل توجه‌ای از تاثیرات موسیقی بر مغز پی‌ببریم.

تاثیر یادگیری موسیقی در سن های مختلف

از میان کسانی که گزارش داده‌اند که اغلب در کودکی در معرض موسیقی بوده‌اند، ۶۸٪ توانایی خود را برای یادگیری چیزهای جدید به عنوان “عالی” یا “بسیار خوب” رتبه‌بندی کرده اند که این درصد در کسانی که در معرض موسیقی قرار نگرفته اند ۵۰٪ است.
تعامل فعال موسیقیایی، از جمله در افراد بالای ۵۰ سال با میزان بالاتری از شادی و عملکرد شناختی خوب همراه بود. بزرگسالانی که در کودکی در معرض موسیقی قرار نگرفته‌اند، اما در حال حاضر درگیر فهم و یادگیری موسیقی هستند، بالاترین میانگین نمرات سلامت ذهنی را دارند.

تاثیر موسیقی بر مغز

نگاهی دقیق‌تر به مطالعه انجام شده AARP تاثیر موسیقی بر مغز

با این حال، این نظرسنجی آنلاین ۲۰ دقیقه‌ای محدودیت هایی دارد؛ یکی از محدودیت‌های این نظرسنجی این است که نظرسنجی شامل ۳۱۸۵ بزرگسال آمریکایی ۱۸ سال به بالا بود. اگر با ۳۲۸ میلیون مردم کشور آمریکا مقایسه کنید این عدد کوچکی است. محدودیت دیگر این است که این مطالعه واقعاً یک نظرسنجی از نظرات مردم است. به عنوان مثال، اگر چه افراد ممکن است سلامت مغز خود را به عنوان “عالی” گزارش دهند، هیچ معیار اندازه گیری عینی از سلامت مغز مانند اسکن MRI یا حتی یک آزمون برای اندازه گیری شناخت سلامت مغز آنها وجود نداشته است.

در نهایت حتی اگر رتبه بندی ها درست بوده باشند، یافته ها تنها همبستگی هستند. برای مثال آنها ثابت نمی‌کنند که قرار گرفتن در معرض موسیقی در دوران کودکی منجر به بهبود توانایی‌های فرد برای یادگیری چیزهای جدید شده است. ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که آن دسته از کودکانی که در خانواده های مرفه تری بزرگ شده‌اند و هم بیشتر در معرض موسیقی قرار گرفته‌اند و از آموزش خوبی بهره‌مند شده‌اند بیشتر باعث شود بعدها در زندگی چیزهای جدید یاد بگیرند.

در مقاله فواید موسیقی بر کودکان نگاهی دقیق تر به این مسئله داشتیم که برای اطلاع بیشتر از تاثیر موسیقی بر ذهن می‌توانید آن را مطالعه کنید. و اما حالا بیایید فرض کنیم که نتیجه نظرسنجی AARP واقعاً درست است؛

تاثیر موسیقی بر مغز

دلیل اصلی تاثیر موسیقی بر مغز

اگرچه ما پاسخ ها را به طور قطع نمی دانیم که تاثیر موسیقی بر مغز چقدر است؟ اما تحولات در علوم اعصاب شناختی در چند سال اخیر به ما اجازه داده است تا در مورد برخی مکانیسم های احتمالی حدس و گمان هایی داشته باشیم و اینجا یک جمله معروف داریم:

از آن استفاده کن یا آن را از دست بده (use it, or lose it)

آیا تا به حال این عبارت را شنیده اید “اگر از آن استفاده نکنی آن را از دست خواهی داد؟” مشخص شد که این عبارت در واقع در مغز صادق است. مسیرهای مغزی و حتی کل شبکه ها در صورت استفاده تقویت می‌شوند و در صورت عدم استفاده ضعیف می‌شوند، دلیلش کارآمد بودن مغز است. وقتی از یک مسیر مغزی چندین سال استفاده نمی‌شود، مغز از نورون های موجود در آن مسیر برای چیز دیگری استفاده می‌کند. این نوع تغییرات باید به طور شهودی برای شما آشکار باشد، به همین دلیل است که صحبت کردن به زبان خارجی در صورتی که در ۲۰ سال گذشته از آن استفاده نکرده باشید دشوار است. بسیاری از مسیرهای قدیمی تخریب شده‌اند و نورون ها برای اهداف دیگری مورد استفاده قرار می گیرند.

حال موسیقی چه تاثیری بر نورون های مغزی ما دارد؟

موسیقی شبکه های مغزی شما را قوی نگه می دارد دقیقا مانند کسی که برای تقویت جسم خود به باشگاه های بدن سازی و ورزش روی می‌آورد و یادگیری موسیقی هم دقیقا حکم یک باشگاه را برای مغز ما دارد. که می‌توان نتیجه گرفت موسیقی باعث بهبود و تقویت یادگیری، تحریک عملکرد شناختی و بهبود کیفیت زندگی و حتی القای شادی می‌شود. و البته مورد دیگری هم وجود دارد که تاثیرات خوبی بر ذهن داشته باشد و شبکه های مغزی زیادی را به یکباره فعال کند و آن زمانی است که در فعالیت های اجتماعی شرکت می‌کنید. و در انتها سوالی که پرسیده می‌شود:

تاثیر موسیقی بر مغز

 

چگونه موسیقی را با زندگی خود آمیخته کنیم؟

انجام آن آسان است. که نظرسنجی AARP نشان داد کسانی که به طور فعال موسیقی گوش می‌دهند قویترین و بیشترین مزایای مغزی را دارند؛ حتی کسانی که عمدتاً به موسیقی پس زمینه گوش فرا می‌دهند نیز برای آن ها هم مزایایی را نشان می‌دهد. بنابراین می‌توانید همین الان به موسیقی گوش فرا دهید.

موسیقی می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد، پس اگر غمگین هستید موسیقی شاد پخش کنید. موسیقی های دارای هیجان بالا به شما انرژی می‌دهد و اگر موسیقی را بر فعالیت هوازی و اجتماعی ترکیب کنید می‌توانید حداکثر تاثیرات مثبت بر سلامتی را از آن دریافت کنید.

و خب تا این لحظه با بخش کوچکی بر تاثیر موسیقی بر مغز آشنا شدیم و امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد و همچنین شاید برای شما جالب باشد که بدانید بهترین سن یادگیری موسیقی چه زمانی است؟ که در این خصوص برای شما مطالبی فراهم کرده‌ایم که می‌توانید آن مطالعه کنید.

موسیقی را با آکادمی رامشگران فرا بگیرید

آموزشگاه موسیقی رامشگران با وجود اساتید مطرح موسیقی و همچنین مجهز به اتاق کودک و با جدید ترین متد های آموزشی موسیقی روز دنیا، برگزار کننده انواع کلاس های موسیقی برای تمام سنین است. برای اطلاع بیشتر از روند آمورش و استعدادیابی می‌توانید با ما تماس بگیرید.

برای مشاوره تلفنی و حضوری رایگان کلیک کنید

ترجمه شده توسط: سمانه سعادتمند

منابع مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هفت =